info@pishrochoob.com

09126485581

وبلاگ

راهنمای جامع خرید سرویس خواب

راهنمای جامع خرید سرویس خواب

داشتن آرامش و انرژی پس از خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها محل خواب و تخت خواب مناسب می‌باشد. داشتن سرویس مناسب خواب حس آرامش و راحتی برای ما فراهم می‌نماید. توجه به این مسئله از گذشته‌های دور مورد توجه بوده و محل خواب مناسب همیشه در بین اقوام و ملل مختلف مورد توجه بوده است.

حال سرویس خواب مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ جنس متریال‌های استفاده شده در آن چیست؟ قیمت انواع سرویس خواب چقدر می‌باشد؟ استانداردهای لازم در انتخاب سرویس خواب چه چیزهایی می‌باشند؟ در ادامه به پاسخ به این سوال ها خواهیم پرداخت.

انواع سرویس خواب

 همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، آشنای با انواع سرویس خواب و مدل‌های آن می‌تواند باعث داشتن انتخاب بهتر و و خرید موفق در این زمینه شود.

 به طور کلی سرویس خواب دارای سه نوع اصلی کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن می‌باشند. هریک از این نوع‌ها ویژگی‌های هستند و هرکدام طرفداران خود را دارند. در ادامه به بررسی این سه نوع از سرویس خواب می‌پردازیم.

سرویس خواب کلاسیک

این نوع از سرویس خواب را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و البته پرطرفدارترین نوع سرویس خواب بدانیم. امروزه باورهای اشتباهی در مورد این سرویس خواب وجود دارد. بسیاری افراد زمانی که سبک کلاسیک به گوششان می‌خورد. ذهنشان به سمت اتاق‌های قدیمی و عتیقه جات کشیده می‌شود در صورتی که این سبک از سرویس خواب هیچ عنوان با این نوع دکوراسیون قدیمی  تطابق ندارد.

سرویس خواب کلاسیک دارای طراحی و رنگ‌های غنی و جذاب می‌باشد و به نوعی حالت رسمی به اتاق می‌بخشد. این نوع از سرویس خواب علاوه ظاهر لوکس و زیبایی که داردف دارای قیمت مناسبی نیز می‌باشد که همین موضوع سبب محبوبیت این نوع شده است.

 در تولید این سرویس خواب‌ها از چوب‌های طبیعی استفاده می‌شود و همین دلیل باعث می‌شود که حس طبیعی و سرزندگی را به فرد ببخشد. به طور کلی سرویس خواب‌های مدل کلاسیک گزینه بسیار مناسبی برای افراد سخت پسند می‌باشد. زیرا با هر نوع نورپردازی و رنگ آمیزی قابل انطباق بوده و می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد.

سرویس خواب کلاسیک

سرویس خواب نئوکلاسیک

مدل نئوکلاسیک نسبت به نوع کلاسیک ساده‌تر است و در آن از جزئیات و تزئینات کمتری استفاده شده است در واقع سرویس خواب نئوکلاسیک را می‌توان بین نوع کلاسیک و مدرن بدانیم، زیرا مدل‌های نئوکلاسیک نه از جزئیات مدل‌های کلاسیک بهره برده‌اند و نه مانند مدل‌های مدرن ساده و خطی هستند.

 استفاده از سرویس خواب نئوکلاسیک در دکوراسیون اتاق خواب می‌تواند درست شما را در انتخای سایر المان‌های دکوراسیون باز نگه دارد. زیرا در صورت خرید این نوع هم می‌توانید از المان‌های مدرن و هم از تزئینات و رنگ‌های سبک کلاسیک در دکوراسیون خود استفاده کنید.

سرویس خواب نئوکلاسیک

سرویس خواب مدرن و مینیمال

 این نوع از سرویس خواب‌ها معمولاً ساده بوده و رنگ‌های روشن دارند. تزئینات خاصی در این نوع از سرویس خواب به چشم نمی‌خورد و این مدل‌ها بسیار ساده و خطی می‌باشند. مدل‌های مینیمال نسبت به مدل‌های مدرن  از سادگی بیشتری برخوردار هستند و معمولاً در دکوراسیون‌های با رنگ‌های روشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رایج‌ترین رنگ‌های که در این نوع از سرویس خواب‌ها استفاده می‌شوند رنگ‌های سفید و طوسی هستند و به همین دلیل نیز ایجاد تناسب این رنگ‌‌ها با سایر اجزای دکوراسیون ساده‌تر می‌باشد.

معولاً سرویس خواب‌های مدرن و مینیمال قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر مدل‌های سرویس خواب دارند همین موضوع را نیز می‌توانیم یکی از دلایل محبوبیت این مدل‌ها بدانیم.

سرویس خواب

سرویس خواب کامل به طور کلی از چند جزء تشکیل شده است:

1- تخت خواب

2- پاتختی

3- میز آرایش

4- کمد

5- آینه

6- پاف

سرویس خواب مدل یاشین

تخت خواب

برای داشتن حس آرامش و خواب راحت تخت خواب مناسب یکی از ملزومات می‌باشد. تخت خواب باید یکسری ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوانیم به راحتی از آن استفاده کنیم:

  • تخت خواب باید در اندازه استاندارد باشد تا مشکل فیزیکی از جمله کمر درد، درد در ناحیه گردن، سردرد و … برای ما ایجاد ننماید. در ادامه مقاله به اندازه استاندارد پرداخته شده است.
  • تخت خواب باید شامل یک تشک استاندارد باشد از لحاظ ایمنی در برابر حشرات، حریق، متناسب با فیزیکی بدنی ما ( تشک فنری مناسب افراد با سن و وزن کم، افراد بزرگسال و وزن بالا تشک های طبی و فنری استفاده شود. تعداد فنر در کیفیت و قیمت تشک موثر می‌باشد هم چنین تشک تخت‌ها در مدل‌های از جنس فوم، بادی، آبی، لاتکس و … تولید می‌شوند. پر مصرف‌ترین مدل در بازار کشور مدل فنری می‌باشد.
  • تخت باید ارتفاع مناسب بین 30 تا 50 سانتی متر باشد به طوری که در هنگام نشست و برخواست مناسب قد ما باشد.
  • حتما ابعاد تخت به اندازه‌ای باشد تا در اتاق خواب مشکلی به لحاظ فضای تردد و جا ایجاد ننماید.

از انواع مدل تخت می توان به مدل های زیر اشاره نمود:

1- تخت خواب بادی

2- تخت خواب طبقه‌ای

3- تخت خواب متحرک

4- تخته خواب کاناپه‌ای

6- تخت خخواب جک‌دار

پاتختی

میز کنار تخت یا پاتختی از اجزاء کاربردی سرویس خواب بوده و به زیبایی دکوراسیون و فضای اتاق خواب کمک می‌نماید. برای قرار دادن وسایل ضروری که ممکن است در طول استراحت و خواب نیازمان شود اهمیت و ضرورت پاتختی را نشان می‌دهد برای قرار دادن کتاب که مطالعه می‌کنیم، لیوان آب، وسایل شخصی، ساعت، چراخ خواب می‌توانیم از این وسیله استفاده کنیم.

در انتخاب پاتختی باید با ابعاد آن دقت شود خصوصاً ارتفاع پاتختی، زیرا باید با راحتی بتوان وسایل را از روی تخت برداشته و روی آن قرار داد معمولاً پاتختی هم ارتفاع با تشک می‌باشد.

اندازه، مدل و تعداد پاتختی‌هایی که در سرویس خواب استفاده می‌کنیم بسته به سلیقه و فضای موجود می‌باشد و قاعده و قانون خاصی ندارد بیشتر بسته به شرایط ما می‌باشد. گاهاً به جای پاتختی می‌توان از شلف، میز عسلی و … نیز استفاده نمود.

پاتختی

میز آرایش

میز آرایش یا میز توالت هر دو به یک مفهوم می‌باشند و کاربرد اصلی آن بیشتر برای خانم‌ها می‌باشد با توجه به نام میز توالت می‌توان فهمید که محل اصلی این میز در سرویس بهداشتی و توالت می‌باشد ولی با توجه به فضای کم خانه‌های امروزی اغلب در اتاق خواب قرار می‌گیرد.در انتخاب میز آرایش حتما باید به نکاتی از جمله اینکه رنگ و مدل با بقیه وسایل و فضای اتاق خواب ست باشد، فضای کافی برای استفاده داشته باشد، جنس و کیفیت مناسبی داشته باشد توجه نماییم.

میز آرایش

کمد

داشتن کمد برای قرار دادن لباس کاملاً ضروری می‌باشد. اگر کمد دیواری در خانه وجود داشت نیاز به خرید کمد نمی باشد. اما در صورت نبود کمد دیواری داشتن یک کمد هماهنگ و ست با سایر وسایل اتاق خواب زیبایی دوچندانی به فضای اتاق می‌دهند.

آینه

وجود آینه برای مرتب کردن ظاهر، سشوار زدن، مرتب کردن لباس و … در هنگام بیرون رفتن، حضور در مهمانی و جمع خانواده لازم می‌باشد. سبک و دکوراسیون آینه باید متناسب با سایر اجزای سرویس خواب و همچنین فضایی که در اتاق خواب می‌باشد انتخاب شود.

پاف

پاف یا نیمکت سرویس خواب یکی از اجزای سرویس خواب می‌باشد که در پایین تخت قرار می‌گیرد و اکثراً بدون پشتی می‌باشد و در موارد خاصی با پشتی ساخته می‌شود. پاف بصورت ساده و صرفاً به عنوان وسیله‌ای برای نشتن ساخته می‌شود و یا در مدل‌هایی که محلی برای قرار دادن وسایل و نشستن می‌باشد ساخته می‌شود. گاها پاف به صورت دو تکه نیز ساخته می‌شود.

ارتفاع پاف از تخت چند سانتی متر کوتاهتر می‌باشد همچنین طول پاف نباید طوری باشد که از عرض تخت بیشتر شود زیرا به لحاظ دکوراسیون زیبایی خاصی ندارد و همچنین برای تردد می‌تواند مشکل ساز شود. جنس و رنگ پاف هم با تخت و سرویس خواب متناسب بوده .

پاف یا نیمکت سرویس خواب

انواع متریال استفاده شده در ساخت سرویس خواب ها

انواع متریال و جنس که در بازار برای تولید سرویس خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد و چهار مورد اصلی آن :

  • چوب
  • ام دی اف
  • ورق ملامینه
  • فلز

هر کدام از متریال‌های ذکر شده ویژگی‌هایی دارند و در رنج قیمتی متفاوتی قرار می‌گیرند.

چوب

تخت‌های با جنس چوب جزء مدل‌های زیبا و پرطرفدار هستند که از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند تخت‌هایی ساخته شده با جنس چوب راش، گردو، توسکا و نراد کیفیت مناسبی برخوردار می‌باشند. تخت‌های چوبی دارای ظاهری لوکس و زیبا بوده و زیبایی خاصی به دکوراسیون اتاق خواب می‌دهد و تنوع طرح گوناگونی دارند.

ام دی اف

تخت‌هایی با جنس ام دی اف در رنگ و مدل های متخلف ساخته می‌شود. روکش چوبی، های گلاس، ملامینه و … از روکش های مورد استفاده در این تخت‌ها می‌باشد. و کیفیت و مقاومت قابل قبولی دارند.

ورق ملامینه

ورق ملامینه به ورق‌های نئوپان با روکش ملامینه گفته می‌شود. قیمت کمتری نسبت به چوب و ام دی اف دارد و هزینه تمام شده کمتر برای ما ایجاد می‌نماید. ولی با توجه به استفاده از نئوپان آسیب پذیری در برابر رطوبت دارند.

فلز

تخت‌های فلزی با توجه به ساختار آن و سر و صدای فلز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت در معرض قرار گرفتن رطوبت دچار زنگ زدگی خواهند شد و در کنار این موضوع قیمت کمتری نسبت به سایر متریال‌ها دارند. تخت‌های فلزی بیشتر به عنوان تخت نوجوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از ترکیب فلز و چوب در طرح‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرویس خواب وکیوم چیست؟

وقتی که در مورد روکش وکیوم برای تخت خواب‌ها صحبت می‌‌‌کنیم یعنی برای ساخت تخت خوای از تکنولوژی وکیوم برای فشرده کردن موادی که در ساخت این تخت خواب به کار رفته استفاده می‌شود. این کار باعث می‌شود که  روی تخت‌ها با روکش‌های مقاوم و ضخامت کم داشته باشیم و چون اغلب این روکش‌ها رنگی هستند علاوه بر این که مقاومت تخت را بالا می‌برند باعث زیباتر شدن آن نیز می‌شوند.

استانداردهای سرویس خواب

انتخاب سرویس خواب با سایز مناسب و استاندارد مهمترین عامل در انتخاب سرویس خواب می‌باشد. بنابراین با توجه به این که مدتی از عمر انسان در خواب و استراحت می‌باشد داشتن یک سرویس خواب استاندارد ضروری است. همچنین انتخاب سایز باید به گونه‌ای صورت گیرد که در جابه جایی احتمالی به فضای جدید قابل استفاده باشد.

در انتخاب سایز‌های استاندارد سرویس خواب نکته اول توجه به سایز تخت خواب می‌باشد:

1- تخت خواب تک نفره: سایز استاندارد با طول 2 متر، عرض 90 سانت و ارتفاع 35 می‌باشد عرض 110 تا 120 قابل تغییر می باشد.

2- تخت خواب دو نفره سایز کویین ( Queen): طول 200سانت، عرض 160 و ارتفاع بین 45 تا 50 سانت می‌باشد.

3- تخت خواب دو نفره سایز کینگ ( king): طول 200سانت، عرض 180 و ارتفاع 45 تا 50 سانتی متر می‌باشد.

4- سایز سوپر کینگ ( super king): طول 200 سانت، عرض 200 سانت.

5- تخت خواب یک و نیم نفره (دو قلو) : تخت‌هایی با عرض ۱۴۰ هستند که به تخت‌های یک و نیم نفره معروف هستند. البته گاهی اوقات نیز به نام دوقلو نیز در بازار نامیده می‌شوند. اندازه استاندارد تخت‌های یک و نیم نفره ۱۴۰ × ۲۰۰ سانتی ‌متر است.

سایز استاندارد پاتختی: در خصوص پاتختی ابعاد آن باید به گونه‌ای انتخاب شود که به راحتی بتوان وسایل را روی آن قرار داد و همچنین دست و پا گیر نباشد. ارتفاع پاتختی یا میز کنار تخت هم ارتفاع با تشک و سطح تخت یا کمی بیشتر از آن باید باشد تا به راحتی بتوان از روی تخت وسیله ای روی آن قرار داده یا برداشته شود. در خصوص عرض و طول پاتختی سایز مشخصی نمی‌توان گفت و بیشتر بسته به فضای اتاق و ابعاد موجود باید انتخاب صورت گیرد.

سایز استاندار میز آرایش: در خصوص میز آرایش باید به گونه‌ای باشد که دارای کشوهایی با اندازه مناسب و جای کافی برای قرار دادن وسایل باشد و ارتفاع میز به اندازه ای باشد که وقتی روی صندلی می نشینید به راحتی آرنج روی میز قرار گیرد و کشوها و پایه ها نیز مزاحم نشستن و قرار دادن پا زیر تخت نشود. عرض میز آرایش نیز به گونه‌ای باشد که به راحتی بتوان جزئیات تصویر خودمان را در آینه ببینیم و برای مشاهده تصویر نیاز به نزدیک شده به آینه نباشد. همچنین در خصوص نوع آینه نیز دقت کافی را باید داشته باشیم تا آینه تصویر را لاغر، چاق نشان ندهد و در واقع مدل مقعر و محدب نباشد. زیرا ابعاد تصویر غیر واقعی نشان داده می شود.

پاف: طول پاف با انداز عرض تخت و یا کمی کوچکتر از آن باید باشد، عرض پاف باید به گونه‌ای باشد که مزاحم رفت و آمد در اتاق نشود و ارتفاع پاف نیز کمی کوتاه تر از تخت باید باشد.

کمد: کمد‌های موجود دارای ارتفاع 180 تا ارتفاع سقف اتاق، عمق 60 سانتی متر و عرض 60 سانتی متر تا 180 سانتی متر می باشند. و در مدل‌های تک درب، دو درب، سه درب و عرض‌های بیشتر ساخته می‌شوند. با وجود اندازه‌های ذکر شده نمی‌توان سایز دقیق و کاملاً مشخصی برای کمد تعریف کرد ممکن است طرح و اندازه کمد با کمدی دیگری متفاوت باشد لذا در انتخاب کمد باید اندازه فضا و نیاز خودمان در در نظر بگیریم.

نکات مهم در خرید سرویس خواب

1- در هنگاه خرید سرویس خواب در ابتدا لازم است به جنس آن توجه داشته باشید. به طور کلی سرویس خواب‌ها از جنس چوب، ام دی اف، نئوپان، ورق ملامینه و فلز هستند، طبیعی است که قیمت آن با توجه به جنس آن متغیر می‌باشد که جنس پرطرفدار آن سرویس خواب ام دی اف است.

2- با توجه به این که تخت خواب‌ها ابعاد و اندازه مختلفی دارند و شما باید متناسب با فضای که در اختیار دارید و با توجه به نیاز و چثه بدنی خود اقدام به خرید نمایید. معمولاً ابعاد تخت ها از 160 تا 200 سانتی متر شروع می‌شود و در عرض 180 و 200 سانتی متر هم وجود دارند.

3- تخت خواب از نظر فیزیکی کاملاً استاندارد و مناسب شما باشد. چون اگر این طور نباشد بعد از مدتی شما دچار کمر درد می‌شوید و نمی‌توانید خواب راحتی روی آن داشته باشید.

4- ابعاد اتاقی که سرویس خواب در آن قرار است استفاده شود را مشخص شود.

5- در هنگام خرید به اطلاعات محصول و مشخصات آن خوب توجه شود و از فروشگاه‌هایی که ضمانت و خدمات برای محصول خود دارند خرید نمایید.

6- مدل سرویس خواب بسته به دکوراسیون منزل دارد در صورتی که دکوراسیون مدرن می‌باشد از تخت های مدرن و در صورتی که از دکوراسیون سنتی استفاده شده از تخت های سلطنتی استفاده شود.

7- مراقبت و نگهداری مناسب از وسایل سرویس خواب نیز در طول عمر آن بسیار موثر می‌باشد بنابراین حتماً اقدامات لازم برای این امر صورت گیرد.

8- به هماهنگ بودن سرویس خواب با دیگر اجزای اتاق توجه داشته باشید.

9- در نظر داشته باشید که تشک‌های فنری مخصوص کسانی است که سن پایین  و وزن کمتری دارند مثل کودکان مناسب است و کسانی وزن‌ها و سنین مختلف هستند بهتر است از تشک‎‌های طبی و فنری استفاده کنند و تشک‌‌های که فنر ندارند و صرفاً طبی هستند مناسب برای افرادی هستند که  مشکل کمر دارند مناسب‌تر است.

10- توجه به ارتفاع تخت خواب از نکاتی دیگری است که باید در خرید به آن توجه داشته باشید. اگر به فروشگاه ها مراجعه کنید تخت‌خواب ها در ارتفاع های مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود تخت خواب مناسب را انتخاب کنید، ولی ارتفاع مناسب و استاندارد 30 تا 40 سانتی متر  است، اگر ارتفاع تخت خواب کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد ممکن است در طولانی مدت به شما آسب رساند.

11- همانطور که در مدل‌های سرویس خواب‌های دو نفره مشاهده می‌کنید این تخت خواب ها در مدل‌های جدید دارای کشو و باکس‌هایی هستند که شما می‌توانید برای قرار دادن وسایل خود در داخل آن استفاده کنید به خصوص برای اتاق‌‌‌هایی که از فضای کوچکتری برخوردار هستند این تخت خواب‌‌‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

12- پایه تخته خواب باید توانایی نگهداری وزن افراد را داشته باشد و خم نشود اگر تختی انتخاب می‌‎کنید که پایه ندارد و کشویی است  به کیفیت چارچوب و بدنه زیرین تشک دقت کنید.

13- تاج تخت علاوه بر نقش زیبایی، کاربرد هم دارد. تاج‌های نرم و مسطح بهترین انتخاب هستند. ممکن است هنگام خوابیدن یا برخواستن سر شما با آن تماس پیدا کند یا بخواهید برای خواندن کتاب به صورت قائم بشینید و به آن تکیه کنید.

 

در ادامه بخوانید:  راهنمای انتخاب سرویس خواب کودک و نوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
×
مدیر سایت Whatsapp chat
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من